A rövid tavaszi szüntet alatt a SMART interaktív tábla szoftverének segítségével készítettem egy tanagyagot.
Az általam választott tananyag a német nyelvhez kapcsolódik, ezen belül pedig egy nyelvtani blokkot állítottam össze, ami a kötőszavakat és azok használatát vezeti be és gyakoroltatja.
A következő Google Drive link alatt tölthető le:
Az első három oldalon az ismeretközvetítésre helyeztem a hangsúlyt.
Ezen belül bemutattam a kötőszavak három típusát, és ezeket példákkal, példamondatokkal illusztráltam.
Fontos, hogy a kötőszavak helyes nyelvtani használatát is megtanulják a diákok, így különböző színekkel jelöltem, hogy az egyes típusú kötőszavak után milyen szórend szerepel a németben.
Két képpel (ezen belül egy szófelhővel), illetve egy a KATI szórendet bemutató youtube-videóval tettem még szemléltetőbbé a tananyag első részét. Beszúrtam egy linket is, ahol további kötőszavak találhatók jelentéssel megadva.
A tananyagom második részében az előbb bemutatottakhoz készítettem egy gyakorló feladatsort. Kettő ezek közül saját készítésű.
Ez első feladat során az egyes kötőszavakat kell a megfelelő szórenddel párosítani úgy, hogy a diákok az interaktív táblánál a megfelelő körbe húzzák a német szót.
A második feladat során egy összefüggő, de hiányos szövegbe kell a megfelelő kötőszavakat beilleszteni. Ez is a táblánál zajlik, a diákok itt tudják beilleszteni a szavakat. A feladatok során tudatosan figyeltem rá, hogy a színek következetesen mutassák, hogy melyik kötőszó milyen szórenddel áll, hogy ezáltal is jobban rögzüljön nyelvtani használatuk.
Végül pedig egy Lesson Activity Toolkit-et készítettem el. Itt is egy összefüggő szövegről van szó, amit tagmondatokra bontottam szét. Meg kell találni a tagmondatok helyes sorrendjét, és ezáltal rekonstruálni a szöveget. A kötőszavaknak fontos szerepük van ebben, hiszen ezek adják a logikai kapcsolatot a tagmondatok közt. Így nem csak pusztán a megfelelő nyelvtani használatot gyakorolhatjuk a diákokkal, hanem fejlesztjük a tanulók szövegkompetenciáját is.
Úgy gondolom, hogy praktikus ilyen és ehhez hasonló feladatsorokat illetve tananyagokat összeállítani, ha iskolánk interaktív táblával rendelkezik.
Biztos vagyok benne, hogy a diákok is jobban élvezik, ha saját maguk is kipróbálhatják ezeket a színes feladatokat. A diákok minden nap iskola után a számítógépükkel vannak elfoglalva, így jobban oda tudnak figyelni, ha az iskolában is hasonló tevékenységekkel kötjük le őket.
Tény, hogy a tananyag összeállítása roppant időigényes volt, de ez a feladatsor megmarad, és már csak apróbb változtatásokra van szükség, ha újra, esetleg más csoportokban szeretnénk felhasználni. Emiatt érdemes lenne más tanárkollégákkal közösen dolgozni ezeken a tananyagokon, hogy mindenki minél hatékonyabban tudjon tanítani.






Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése